Samenwerking staat bij ons centraal. Bij Scouting De Hoeve werken onze jeugdleden samen tijdens de opkomsten om de leukste en mooiste herinneringen te maken.

In 2016 heeft de groep drie kernwaarden bepaald die wij belangrijk vinden binnen het scouting spel. Deze drie kernwaarden zijn Ontwikkeling, Samenwerking en Avontuur. De kernwaarden vind je terug in diverse uitingen zoals onze t-shirts, borden/ banners, visitekaartjes en de flyers.

Samenwerking

Scouting doe je samen. Al vanaf de jongste leeftijdsgroep leren onze jeugdleden samen te werken, samen te spelen en voor elkaars ideeën open te staan. Iets waar je vanaf die leeftijd en de rest van je carrière veel aan hebt.

Bevers

Bevers doen veel dingen nog alleen en hebben veelal nog niet het oog op ‘een ander’. Tijdens de opkomsten werken de bevers samen en leren zij het belang van het samen dingen doen.

Welpen/ Shanti welpen

Bij de welpen wordt er al meer samengewerkt. De kinderen zijn ingedeeld in nesten (teams) met een gids (nest oudste) en een helper (assistent gids). De gids en de helper hebben als taak de jongere welpen mee te nemen met activiteiten.

Scouts

Scouts werken, net als de welpen, in teams. Bij de scouts noemen we dat patrouilles. Een patrouille heeft een Patrouille Leider (PL) en een assistent (APL). Scouts leren nog meer met hun team samen dingen te doen en op te lossen. De leiding houdt natuurlijk een oogje in het zeil, maar de bedoeling is dat de patrouilles zoveel samenwerken om een opkomst tot een echt succes te maken!

Explorers

De Explorers hebben geen teams meer, maar handelen als één groot team. Een serieuzere aanpak om samen te werken. Explorers hebben een eigen bestuur (voorzitter, penningmeester, secretaris en materiaal beheerder) en zijn zelfstandig bezig hun opkomsten te maken. Explorers hebben ook geen leiding meer, maar begeleiders. De begeleiding zorgt er voor dat de opkomsten in goede banen verlopen

Stam

En dan sta je er alleen voor… Nou ja niet helemaal natuurlijk 😉 De Stam maakt en draait zijn eigen programma, gemaakt door de eigen leden. De Stam heeft ook een eigen bestuur en voor advies kunnen zij zich beroepen op een eigen adviseur die zorgt dat als ze hulp nodig hebben ze dat krijgen.

Plus Scouts/ leiding/ kader

En ben je dan te oud voor de Stam en wil je toch nog leuke dingen blijven doen? Dan kan je altijd terecht bij de Plus Scouts. Het drijvende hart van de vereniging. Plus Scouts zijn vaak leiding (net als Explorers en Stam) en zijn ook ondersteunend aan de vereniging en zetten zich waar nodig in voor de vereniging.

Wat scouts doen, doen ze samen!