Sinds onze oprichting in 1937 zijn wij de leukste en gezelligste scouting groep uit Rijswijk en omgeving.

Scouting de Hoeve is één van de oudste groepen in Rijswijk en omstreken. De groep is opgericht op 18 februari 1937 door mevrouw Van Ravenstijn (toen nog Oliver geheten). De groep groeide van het begin af snel. Mevrouw van Ravenstijn begon met zeven Welpen en twee leiding. Na het zomerkamp van 1937 had de groep ook een Verkennerstak.

Gedurende de oorlogsjaren zijn de opkomsten van de groep ondergronds door blijven gaan. Na de bevrijding kon hierdoor de draad bovengronds snel weer worden opgepakt. In de loop van de jaren daarna werd de groep verrijkt met de diverse andere speltakken.

In de periode 1937 tot 1972 behoorde Scouting de Hoeve tot de Nederlandse Padvinder Vereniging (NPV). Deze vereniging is later opgegaan in de overkoepelende vereniging Scouting Nederland.

In de eerste jaren maakte de groep een soort rondreis door Rijswijk. De opkomstplaatsen varieerden van het pleintje voor de kerk in Oud-Rijswijk tot een trekschuit in de Vliet. In 1945 kreeg de groep haar eerste vaste standplaats vlakbij het vliegveld in de boerderij ‘Hoeve Ypenburg’. Aan deze boerderij dankt onze groep haar naam. In 1960 verhuisde de groep van de hoeve naar het klimophuisje op het Julialaantje. In 1970 vond de groep een plek aan de Sir Winston Churchilllaan, in de boerderij tegenover het huidige clubhuis. In 1983 heeft de groep korte tijd intrek genomen in de oude gaarkeuken Cusco, in het Overvoordebos.

Sinds 1983 is de groep trotse eigenaar van het huidige clubhuis, door de leden van de groep helemaal zelf gebouwd! De ligging is erg gunstig, rondom is er veel groen. In 2014 is de loods vervangen voor een nieuwe opslag voor onze materialen welke met behulp van leiding en ouders is neergezet. Bovendien hebben de diverse wijken om ons heen een hoog kindertal, zodat we ons ledenaantal verder kunnen uitbreiden.

Scouting De Hoeve

Sinds 1983 is Scouting De Hoeve Ypenburg gevestigd in Rijswijk. Voorheen aan de Churchilllaan maar (zonder te verhuizen) sinds 2016 aan de Groeneveld 66 (door de nieuwbouw kregen we een nieuw adres.

In memoriam

Onze oprichtster Akela Maria (Rietje) van Ravensteijn – Oliver.
27/06/1917 – 12-04-2011.
Voor zover haar gezondheid het toe liet kwam zij tot haar overlijden nog naar speciale activiteiten van de groep.

Haar man Hopman Freek van Ravensteijn.
Freek is onverwacht in 1992 overleden door een onfortuinlijk ongeval.