De Explorers zijn een groep jongens en meiden van 15 tot 18 jaar. De Explorers organiseren hun eigen programma en worden hierin ondersteund door hun begeleiding. Op kamp gaan in het buitenland, vuurtje stoken, droppings en lekker veel buiten sporten. Altijd staat gezelligheid hierbij voorop!

De naam Explorers komt van het Engelse ‘To explore’, en dat is ook precies wat de Explorers doen; op onderzoek gaan. Anders dan bij de jongere speltakken kunnen de Explorers al veel meer zelfstandig doen. Ze gaan een stapje verder dan de Scouts en worden zelf verantwoordelijk gesteld voor het organiseren van opkomsten en kampen. Hierbij worden ze gesteund door hun begeleiding, die hen helpt met de ins- en outs van het Scoutingspel. Explorers gaan op zoek naar hun eigen grenzen en leren deze verstellen!